Ads

16 Februari 2011

Derma Darah

Pagi ni aku jumpa kawan aku si Nawi dan dimaklumkan yang arini ada kempen derma darah di Hospital Sungai Buloh. memandangkan time ni aku kurang sibuk dan boleh escape aku ajak mereka (Rosdih, Nawi dan Zali) untuk pergi sekali. lagipun kalau datang awal senang sikit sebab orang belum ramai lagi.
..sebelum menderma, kita kena examine dulu beberapa perkara penting macam bila last kita ambil ubat, derma darah yg terakhir, ada tak melancong ke UK dan lain-lain. lepas tu aku pegi lak kat blood tester  untuk tgk jenis darah. aku jenis 'A'. darah yang jenis ni memang tengah dicari oleh bank darah sekarang ni dan juga jenis 'O' (kat berita ada bagitau). pastu kena jpe doktor untuk pemeriksaan tekanan darah kemudian pengesahan alamat surat menyurat (rutin ni amek masa 2 min je)kemudian baru nurse yang lawa2, cantik molek ni amek darah aku.

antara kebaikan menderma darah ini salah satunya ialah boleh merangsang badan menghasilkan lebih banyak sel darah baru - sel darah baru ini mempunyai keupayaan membawa oksigen jauh lebih baik. menderma darah boleh menggemukkan adalah mitos sama sekali. dengan menderma darah kita sebenarnya telah membantu orang lain yang memerlukan, mungkin juga sedara-mara kita atau adik beradik kita akan gunakannya.
 aku pergi dengan dorang ni laa...x sampai sejam pun proses derma darah ni, cuma kalau orang terlalu ramai ia akan mengambil masa sikit sebab kadang2 katil untuk penderma terhad.. aku da 3 kali  derma, yang tak masuk dlm buku ada 2 kali kot (rugi, kad yg dorang bagi dulu da hilang). 
 ..dan sebagai tanda penghargaan dari Pusat Darah Negara, sijil penghargaan diberikan kepada kami. yang lain2 tu dapat jugak. tapi lepas je aku abis derma darah, aku terus ke tempat kerja. salam...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

About Me

Foto saya
melaka, melaka, Malaysia
ordinary..