Ads

28 Jun 2014

Petua Menghalau Lipas Dalam rumah






Lipas?.. Eeeee..gelinya..pergi lah mana-mana rumah, mahluk berkaki enam ni mesti ada punya dalam rumah. Bezanya antara ia keluar dari tempat persembunyiannya atau tak, yang pasti ia ada. 

Selalunya bila kita terserempak atau di"terperanjatlkan" olehnya, kita akan cepat-cepat ambil apa saja yang dapat kita capai; kalau penyapu, penyapulah sebagai senjata. kalau selipar ke kasut ke itulah senjata untuk mematikannya.


Tapi sedarkah kita yang sebenarnya ada keburukan yang timbul bila ia dipukul? maksudnya disini, bila perutnya pecah. 
Didalam perut lipas sebenarnya ada cacing halus yang mampu hidup diluar perut lipas tersebut bila ia keluar. Bila ia da keluar, ia akan mencari tempat baru untuk dijadikan 'rumah' barunya. Cacing ini bersaiz pendek dan dapat dilihat pada jarak 10-20 cm.
Tak percaya? boleh cuba kaedah ini; letakkan lipas (isi perutnya) di atas alas yang berwarna hitam atau cermin dan anda akan dapat melihat cacing yang meronta-ronta nak cari tempat baru untuknya. Sangat bahaya. Jika cacing ini memasuki kulit tubuh kita terutamanya kaki kerana dapat masuk melalui pori-pori kulit atau bila ada luka terbuka.

Antara petuanya:-
  • Ambil sebuku sabun mandi dan potong kecil kemudian letakkannya di kawasan yang disyaki menjadi tempat 'lepak' lipas-lipas.
  • Potong dan letakkan hirisan lemon di 'port' lipas-lipas ini, bila da kering tukar baru hirisan lemon ini.
  • Ambil hujung atau pangkal timun dan letakkan di tempat lipas-lipas bersembunyi.
  • Ambil beberapa biji buah pelaga dan letakkannya di tempat lipas membiak.
  • Letakkan hirisan daun pandan didalam uncang dan buat sedikit lubang dan letakkan uncang tersebut di dalam laci ke almari ke yang menjadi tempat lipas suka 'melepak
Sekian sahaja untuk perkongsian kali ini. 



Kredit : www.wom.my



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

About Me

Foto saya
melaka, melaka, Malaysia
ordinary..